BIO/FOOTPRINT

Al snel na mijn afstuderen aan de NHL/HBO Tehatex (1996) startte ik als vrije vormgever (VES).
Ik studeerde af met een vondst; Tyvek thermofixatie. 
Hiernaast werkte ik part-time in het textiel atelier van de Hogeschool Leeuwarden en vervolgens twee jaar als maker van exposities en standontwerp voor het CBK, Centrum Beeldende Kunst.

 

Mijn liefde voor vormgeving en presentatie ontstond eind jaren 80, tijdens mijn werk als etaleuse bij Vroom en Dreesmann en Intratuin. In 2001 werd dit vakgebied, commerciële (mode) presentatie, het begin van mijn loopbaan als docent op het mbo. 

 

Ik ben opgeleid tot docent Beeldende Vakken met als specialisatie Mode & Textiel. Ik volgde modules styling en trendwatching van Joke Lunsing (Burg Consultancy) en deed een stylingstage bij het Zweedse Lazy Lady (Hermie

Meerman) in Amsterdam. 

Mijn vooropleidingen waren gericht op Mode realisatie, grafische vormgeving en ruimtelijke presentatie. Praktijkervaring deed ik op via o.a. de Drents Groningse Pers (illustratie/opmaak) en standbouw en etaleren bij Standbouw Boter. 

 

Vrije vormgeving (VES later BNO) is een term die staat voor (conceptueel) ontwerpen op het gebied van sieraden, 

mode, textiel, product en interieur. Werken met textiel, flexibele materialen, hergebruik/up-cycling staat hierin voor mij centraal.

Mijn liefde voor up-cycling en hergebruik ontstond nadat ik in 1992 een reis door Indonesië maakte en twee maanden verbleef in een kampong op de Molukken. Geraakt en geinspireerd door van 'niets - iets maken', een basale noodzaak in het leven van de locals, heeft voor mij het vertrekpunt bepaald in alles wat ik maak en maakte op het gebied van sieraden
en textiel. Ik geniet er van wanneer vormen als het ware groeien in mijn handen, doordat ik een bestaand materiaal bewerk of het uit zijn oorspronkelijke context haal. 

Met mijn afstudeerwerk, Tyvek thermofixatie, gaf ik tot 2004 workshops en lessen voor o.a. Zijdelings in het TextielMuseum, in Kunstencentra, aan docentengroepen en voor Textiel Plus.

Bij Textiel Plus magazine heb ik op uitnodiging van, destijds bestuursvoorzitter, Janneke Gelling, ca. vijf jaar een bijdrage geleverd als bestuur- en redactielid. Naast ervaring en kennis kreeg ik toegang tot een groot netwerk.

Ik bleef mij ontwikkelen en nam deel aan meerdaagse masterclasses van prominenten op textielgebied zoals Dr. Kate Well, senior lectorin Fashion & Textilles, College of Arts England en Joy Boutrup, textille engineer en chemist uit Denemarken. 

 

In 2001 is mijn ontwerp BULB sjaal (1997), gemaakt van gerecyclede PET-fleece, genomineerd voor de Vormgevingsprijs in de categorie Best Product Design. De hoofdprijs won ik niet, deze ging naar Marcel Wanders, Hella Jongerius en Jurgen Bey. Wel maakte ik een jaar later deel uit van de jury. 


Mijn BULB-sjaal dook 12 jaar later op in trendboeken van Cook_Book. Allerlei publicaties samen deden mij realiseren dat ik een ontwerp had gemaakt dat meervoudig duurzaam bleek te zijn. 

 

De BULB-sjaal en mijn sieraden zijn door de jaren heen wereldwijd te zien en te koop geweest. Veelal produceerde ik ze zelf maar er zijn ook jaren geweest dat ik de productie elders onderbracht en mijn sieraden met agent Nicolette Brunt uit Rotterdam samenwerkte. Nicolette verzorgde de verspreiding van mijn commerciële sieradencollectie in Nederland en Europa. 

Bij Yksi in Eindhoven had ik in 2001 mijn eerste solo expositie in het Sieradenkabinet.
Er volgenden exposities in het door Lidewij Edelkoort opgerichte Design Huis en nog vele andere. 

Ik bleef een verbinding houden met Yksi in Eindhoven en jaren later deed ik mee aan de door Yksi's, Leonne Cuppen, gecureerde reizende tentoonstellingen Dutch Bike, ReUse, Second Live in Amman Jordanië, Design Act Moskou, Bratislava, Barcelona Design Week, Budapest Design Week, Dutch Bike Brussel, Dutch Bike Tunis, Kiev en Tallin.

In 2009 nam ik met een designers collectief deel aan de Dutch Design Week. Hierna bereikten mijn ontwerpen ook New York, Houston en Chicago (Morlon Sinoway) en de Italiaanse Voque. 


Hier lees je meer over waar mijn producten nationaal en internationaal zijn geexposeerd en verkocht. ​

Ondertussen ben ik 20 jaar part-time verbonden aan een het Deltion College in Zwolle als senior docent en ontwikkelaar op het gebied van vormgeving, 
interieurstyling en mode. 

Recent is daar de component Proto Zwolle en Deltion DMI Expo aan mijn takenpakket toegevoegd.

Een werkveld waar ik mijn ervaring en drive met veel enthousiasme voor kan inzetten. 

 

In corona-zomer van 2020 heb ik in mijn atelier gewerkt met als resultaat een nieuwe sjaal, genaamd Crackle, waarvan er binnenkort meer op mijn website en in mijn webshop verschijnt.

 

SASJA FRIEDRICHS, 1970